Et truquem?

Omple el formulari i ens posarem en contacte amb tu.

    Accepto els termes

    Et truquem?

    Omple el formulari i ens posarem en contacte amb tu.

      Accepto els termes

      Actualitat

      V ELS PATINETS I VMP, ÀNGELS O DIMONIS?

      Nov 14, 2023

      Un vehicle fràgil.

      Malgrat els grans avantatges d’aquest mitjà de transport, a ningú se li escapa l’extrema fragilitat en cas d’accident, ja bé sigui amb un altre vehicle o vianant. La implicació en accidents de trànsit amb víctimes de vehicles amb motor no matriculats a Catalunya (filtre que permet assimilar-se als VMP), s’ha incrementat progressivament entre el 2018 (aparició dels VMP) i el 2021. Si l’any 2018 aquests vehicles només representaven un 0,4% dels implicats en accidents de trànsit, l’any 2021 ja són el 4,2%,una xifra que s’aproxima a la de les bicicletes, que representen el 5,6% dels implicats en accidents de trànsit.
      Majoritàriament, els accidents en què es veuen implicats vehicles amb motor no matriculats són col·lisions amb altres vehicles (63% dels accidents entre el 2018 i el 2021), seguit d’atropellaments (15%) i caigudes a la via (14%, amb un creixement molt acusat els últims dos anys).
      En síntesi:
      El 4,2% dels vehicles implicats en accidents amb víctimes a Catalunya són VMP.
      En 2 de cada 3 accidents amb VMP implicats, es tracta de col·lisions amb altres vehicles motoritzats.
      Els usuaris de VMP accidentats són majoritàriament homes, amb major concentració en els grups d’edat d’entre 15 i 34 anys. (Font: Servei Català de Trànsit).

      Davant d’aquestes xifres i del probable augment d’aquest tipus de vehicles, caldria treballar a diferents nivells per millor la seguretat i prevenir accidents. De cara als organismes públics cal avançar en la regulació normativa d’aquests tipus vehicles i en la vigilància i sanció de les actituds perilloses o incíviques. És responsabilitat d’aquests organismes legislar i fer complir la normativa, però amb això no n’hi ha prou. Necessitem treballar a diversos nivells en l’educació vial de les nostres persones perquè encara hi ha un gran desconeixement de les normes que regulen aquests vehicles i la seva circulació. També cal treballar en la millora del nostre espai urbà per poder fer compatible la seguretat dels vianants, dels conductors de VMP i de la resta de vehicles. Hem de reconèixer que les nostres ciutats encara presenten grans mancances i moltes vegades hem d’abocar aquests vehicles a circular enmig d’un marc de cotxes sense oferir cap alternativa més segura.

      Tots aquests deures que deixem per a les administracions públiques no eximeix als usuaris de la seva pròpia responsabilitat i autoprotecció. Ja donem per descomptat l’obligatorietat de circular complint la normativa, però més enllà també cal prendre les adequades mesures d’autoprotecció. Cal incentivar l’ús del casc, el vestuari amb colors de gran visibilitat o elements reflectors i els llums i altres elements de senyalització del vehicle.

      (Font: Servei Català de Trànsit).

      Malgrat que tampoc sigui obligatòria és molt recomanable la contractació d’una assegurança de responsabilitat perquè com a qualsevol conductor també estem exposats a ser víctimes d’incidents viaris amb danys propis o responsabilitats a terceres persones.

      Josep M Soler (Director montepio)

      Tindràs molt per molt poc