Et truquem?

Omple el formulari i ens posarem en contacte amb tu.

    Accepto els termes

    Et truquem?

    Omple el formulari i ens posarem en contacte amb tu.

      Accepto els termes

      Actualitat

      Mobilitat sostenible: El cotxe elèctric

      Mar 17, 2021

      Som testimonis d’un gran canvi en el concepte del vehicle de quatre rodes. A poc a poc, però a passos decidits, el cotxe elèctric està guanyant-se un lloc en el parc automobilístic.

      No obstant això, també cal ressenyar que l’electrificació al 100% encara és petita, ja que la quota del cotxe sostenible ve barrejada amb els cotxes híbrids, híbrids endollables o els de gas natural (que també és un combustible fòssil, però menys contaminant que el petroli).

      L’any passat va ser un any força dolent per la venda de cotxes. Així i tot, a l’estat espanyol es van fabricar uns 2.268.185 vehicles, que ja implica una caiguda de prop del 20% respecte de l’any anterior.

      D’aquests 2,2 milions, el 7,02% – que fan 159.317 unitats – no han sigut cotxes de benzina o dièsel. Els elèctrics purs es van quedar en 2,47% i els híbrids endollables en 3,7%. Veiem que queda molt camí per electrificar tot el parc d’automòbils. Però també podem veure que la quota elèctrica va pujant.

      Es bastant probable que enguany se superin aquests percentatges, ja que el Ministeri de Transició Ecològica preveu invertir 1.100 milions d’euros de la Unió Europea per electrificar el parc mòbil i augmentar la infraestructura de recàrrega, activant espais de recàrrega ràpida o ultraràpida.

      Mentre s’aprova un altre Pla Renove, la patronal de les empreses del sector també fa la seva proposa per accelerar la implantació del cotxe elèctric.

      En cavall de batalla entre consumidors, fabricants i administracions serà el de la quantia de les ajuts públiques a la compra de vehicle nou. Cal tenir en compte que el cotxe elèctric és uns 10.000 euros, de mitjana, més car que un cotxe mitjà.

      Per tant, s’entén que costi veure pel carrer models d’aquest tipus. Amb tot, tenim al mercat cotxes elèctrics petits que costen entre 12.000 y 20.000 euros, però que amb els ajuts i ofertes poden arribar a sortir per 8.000, com el nou Fiat Panda o el Hyundai i10, cosa que no està malament. Però si ens anem a games superiors, està clar que seran més cars. Això si, amb l’avantatge de no haver de pagar benzina.

      I per si no ens ho podem permetre o no ho volem, sempre tenim les plataformes de cotxe compartit o carsharing. Es pot llogar un cotxe elèctric per hores o dies molt be de preu. És un sector encara en plena fase d’expansió, però estem segurs que es popularitzarà en pocs anys.

      Miquel G.Gómez
      Construint futur des de l’Economia Social i Solidària
      Enginyer informàtic i historiador

      Tindràs molt per molt poc